Schrijftrainingen

 

Beleidsmedewerkers en –adviseurs, communicatie-adviseurs, woordvoerders – wie in dit soort functies werkzaam is, weet hoe belangrijk is dat je een aansprekend, helder en goed gestructureerd verhaal op papier kunt krijgen. Zodat een bestuurder of leidinggevende meteen weet waarover hij wordt geacht een beslissing te nemen. Zodat een journalist meteen denkt: hier moet ik bij zijn.

Masterclass beleidsadviezen schrijven
Elke organisatie heeft ze in huis: de gretige, talentvolle beleidsmedewerkers en - adviseurs van wie je vrolijk wordt. Enthousiasme en gedrevenheid in overvloed. Maar... hebben ze ook de vaardigheid om een helder, concreet en aansprekend advies te schrijven?
In deze masterclass leren uw medewerkers zulke stukken schrijven. Er is aandacht voor zaken als compositie, stijl, selectie, taalgebruik en het maken van heldere samenvattingen. Daarnaast biedt de opzet ruimte voor individuele begeleiding en feedback op adviezen die de deelnemers schrijven in hun dagelijkse praktijk. Aan het einde van de leergang kennen de deelnemers hun eigen adviezen iet meer terug. En u ook niet.
Deze training gaf ik aan medewerkers van de Dienst Publiekszaken van de gemeente Den Haag.

Doelgroep: beleidsmedewerkers en -adviseurs
Duur en prijs: op maat

Training helder samenvatten voor juristen
Juridisch kijken is precies kijken. En dus is iedere jurist gespitst op inhoud. Dat maakt het soms lastig om tot de kern te komen. Waar draait het nu eigenlijk om? In deze vaardigheidstraining leren de deelnemers naar hun uitspraak te kijken met de bril van de buitenstaander of belanghebbende. Zo leren de deelnemers hoe ze snel een accurate samenvatting van een uitspraak  kunnen maken: een samenvatting die helder en bondig is, maar die nog steeds de juridische toets kan doorstaan. Deze training verzorgde ik twee jaar voor juristen van de rechtbank Amsterdam.

Doelgroep: juristen
Duur en prijs: 550 euro ex BTW (dagdeel), 850 euro ex BTW (dag)

Training persberichten schrijven
Redacties worden dagelijks bedolven onder een stortvloed van berichten. Redacteuren die onder grote tijdsdruk werken, nemen beslissingen niet zelden in een oogwenk. Op zo’n moment maakt een goed persbericht het verschil tussen de voorpagina of de prullenmand.
In een korte vaardigheidstraining leert u kijken met het oog van een journalist en maakt u kennis met de basisregels voor een goed persbericht. We oefenen de kennis een aantal malen. Deze training verzorgde ik voor het gerechtshof Amsterdam.

Doelgroep: communicatie-adviseurs, woordvoerders
Duur en prijs: 550 euro ex BTW (dagdeel), 850 euro ex BTW (dag)